2011 (1) alppiruusut (13) anturamuotti (1) arvonta (3) astiat (1) asuntomessut (5) atsaleat (1) bloggaritapaaminen (5) DIY (3) ekokampaaja (1) eläimet (106) ensilumi (1) entisöinti (1) esikot (6) eteinen (1) Greengate (8) haaste (8) haaveet ja unelmat (8) hankinnat (1) hevoset (2) hyötykasvit (25) joulu (38) juhlat (19) kasvihuone (15) kasvit (170) kauneus (1) keittiö (14) kesä (109) kesäkukat (3) kevät (112) kompostointi (1) korut (4) koti (16) koulu (1) kuisti (8) kukat (3) kuukauden kuva (8) kuulumisia (157) kuvahaaste (13) kylvöt (17) kärhöt (7) käsityöt (40) lehtijuttu (1) leikkokukat ja sidonta (10) leivonta (3) lifestyle (374) lisääminen (1) luonto (29) makuuhuone (3) matkailu (2) matkustelu (3) merellä (2) meri (1) muoti (1) Nordiska Trädgårdar (13) nukketalo (2) oleskelu (2) olohuone (22) omena (1) ompelu (2) pelargonit (29) perennat (2) pihasauna (1) pionit (22) pistokkaat (1) pohjien teko (1) projektit (3) puutarha (246) puutarhakirjat (10) puutarhamatkakohteet (4) puutarhamessut (19) puutarhuri (1) puuutarha (1) ratsastus (3) remontointi (1) reseptit (1) rosario (4) ruoka (13) ruokailuhuone (7) ruusut (18) sadonkorjuu (2) siemenet (1) sienet (1) sipulikukat (35) sisustus (77) sisustuskutsut (1) syksy (35) syreenit (3) Taimimoisio (1) taloprojekti (8) talvi (17) terassi (2) terveys (1) toivepostaus (1) tunnustus (10) työ (2) täytekakku (1) unelmieni mummonmökki (1) urheilu (4) valokuvaus (1) vanhat rakennukset (1) varttaminen (3) vesiaihe (1) videopostaus (3) viljelylaatikko (3) yrittäjyys (2)

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Jotain ihan muuta

Nimittäin ruokaa ja liikuntaa!
Kävin kehonkoostumusmittauksessa kaksi kuukautta sitten. Kaikki oli tosi jees, mutta lopputulema oli, että rasvaa pitäisi saada pois 2,1 kiloa ja tilalle 4,9 kiloa lihasta eli +2,8 kiloa silloiseen lähtöpainooni. Tiesin kyllä, että olen ns. laiha läski ja yleinen olotilakin oli aika vetämätön.

Kotiuduttuani mittauksesta totesin miehelle, että nyt pitäis saada pari kiloa rasvaa pois ja viitisen kiloa lihasta tilalle. Mies on vuosikaudet käynyt kuntosalilla, joten mulla on personal trainer omasta takaa. Treeneistä en siis pysty vahingossakaan laistamaan, heh... Mun paino voi heitellä pari kolme kiloakin viikossa. Tänään treenin jälkeen kävin vaa'alla ja painoa oli 1,3 kiloa enemmän kuin kehonkoostumusmittauksella käydessä. Toivottavasti se on lihasta kaikki :P


Ruokavalio koki myös muutoksen. Mulla on stressipää ja stressivatsa. Töissä saa kiireisimpään aikaan juosta vessassa viimeistään puolen tunnin kuluttua ruokailusta. Mulla on aina ollut töissä eväänä jotain kaupan valmisruokaa, mikä sekin osaltaan varmasti pahensi vatsan tilannetta. Tällä kaudella en ostanut kertaakaan valmisruokaa töihin. Mulla oli mukana rahkaa ja raejuustoa, joilla pärjäsin ihan hyvin koko päivän - eikä tarvinnut juosta vessassa.

Tänään söin aamupalaksi maitorahkaa mansikoilla höystettynä. Kuvassa päivän lounas: wokkivihanneksia, kanan fileesuikaleita, raejuustoa, rucolaa (joka on muuten mainio C-vitamiinin ja raudan lähde!), salaattia ja miniluumutomaatteja. Palan painikkeeksi appelsiinimehua. En juurikaan juo maitoa, mutta syön aika paljon juustoja ja toisinaan juon ruoan kanssa piimää.

Treenaan kolme kertaa viikossa, ylä- ja alakropan erikseen. Treenittöminä päivinä juon maitoon sekoitettua lisäproteiinia. Muutaman kilometrin juoksulenkkejä teen silloin tällöin ja koiran kanssa nyt muutenkin tulee tehtyä kävelylenkkejä. Viikossa on yksi herkkupäivä, yleensä se on mulla perjantai, jolloin saa vähän herkutella.

Kirjaan kalenteriin ylös minä päivinä olen treenannut ja mitä. Tästä päivästä lähtien merkitsen myös painon ja paljonko olen saanut penkistä ylös ja montako toistoa olen jaksanut tehdä. Näin on helppo seurata omaa edistymistään. Miksikään muskelimimmiksi en halua, mutta onhan se mukavaa, ettei maan vetovoiman vaikutus näy takapuolessa ;) Lihaksikkaat käsivarretkin on ihan kivat ja varsin tarpeelliset ruumiillisessa työssä kaupassa ja omassa puutarhassa.

Ja niin... Olen monta kertaa aloittanut ja yhtä monta kertaa myöskin lopettanut painojen nostelun, kun se ei vaan tunnu mielekkäältä. Nyt olen saanut itseni motivoitua treenaamiseen ja siihen jää kyllä pikkasen koukkuunkin. Eikä se vaadi viikossa kuin vajaa kolme tuntia aikaa. Uiminenkin olisi kiva lisä tähän, mutta lähin halli on 20 kilometrin päässä.

Että tämmöstä settiä :)

5 kommenttia:

Reeta kirjoitti...

Reenit on mulla haavena vaan niin kauan ku olkapäät kuntoutuu. Mut tsemppiä valitsemallasi tiellä, sulla on hyvä ku on traineri omasta takaa. Mitä protskujauhetta käytät? Onko pahaa/hyvää?

Henkkumaaria kirjoitti...

kuulostaa hyvältä ja toimivalta! Minäkin olen käynyt kehonkoostumusmittauksissa ja salilla ja syönyt terveellisemmin. 10,8 kg on lähtenyt painoa, sillä sitä oli aivan liikaa. Vielä tavoitteena 7 kg pois!

Tiina kirjoitti...

Toivottavasti et kauaa joudu niistä kärsimään :/ Toi on Fastin toffeenmakusta, aika makeeta tai semmosta mut puoli paikolla yritän saada juotua.

AnnaW kirjoitti...

Tuoreista raaka-aineista tehty ruoka maistuu kyllä ihan erilaiselta, kuin einekset ja puolivalmiit sörsselit. Meillä syödään aika terveellisesti (vaikka mun blogi ei niin juuri nyt annakkaan ymmärtää ;)) tai ainakin tuoreista raaka-aineista. Siihen on sellainen pieni pakotuskin tuon pikku-neidin osalta, hänen vatsansa kun ei kestä E-aineita tai säilöntäaineita tai muuta vastaavaa sontaa miten paljon vain. Hyvällä ruualla voidaan kaikki paljon paremmin :)

Tsemppiä treeneihin! Itsellä menossa hyötyliikuntakausi, joka loppuu luoja ties koska ;) Kaikella on aikansa, vanhempien lasten kanssa on ehkä taas helpompaa järjestää "oikeaakin" treeniä itselleen :)

Tiina kirjoitti...

Ei kai kenenkään vatsa kestä, toiset on herkempiä kuin toiset. Oletko muuten pannut merkille, että nykyään kaikki radio- ja tv-mainokset ovat pelkkää turvotusta ja vatsan hyvinvointia ja ruuansulatusjugurttia? Ja suurin osa niistäkin on ihan täyttä sontaa. Katsoin kerran kaupassa mitä joku ruuansulatusjugurtti sisälsi. Kilokaupalla sokeria, se jäi päällimmäisenä mieleen.

Pienten lasten kanssa treenaaminen on varmasti vähän haasteellista, mutta onneksi voi harrastaa kaikenlaista hyötyliikuntaa yhdessä lasten kanssa :)